02 dec 2016

Vier redenen om niet aan influencer marketing te doen

Als we de vakmedia moeten geloven is influencer marketing niet meer weg te denken uit elk communicatie- en marketingplan. Voor het gemak, onder influencer marketing versta ik het volgende: Het inzetten van invloedrijke (influence) personen (influencers) om de mening en het gedrag van jouw doelgroep te beïnvloeden. Influencers zijn veelal actief op sociale media, hebben veel volgers en schrijven blogs.

Ikzelf ben van mening dat influencer marketing voor veel merken en bedrijven een heel slim middel is om doelstellingen te bereiken. Maar toch zou ik influencer marketing niet voor elke klant inzetten. Waarom niet? Ik geef je vier voorbeelden van situaties waarin je beter geen influencers kunt inzetten.

 

1. Jouw doelgroep gebruikt geen digitale media

Laten we voorop stellen dat influencers hun invloed uitoefenen via digitale kanalen zoals social media en websites. Ongeveer 80% van de Nederlanders bezig een smartphone (hoewel 96% van de jongeren tussen de 13 en 19 jaar een smartphone heeft). Stel dat jouw doelgroep basisscholieren of ouderen zijn, zijn je doelgroepen lastig te bereiken via die digitale kanalen.

 

2. Het gaat jouw om de kwantiteit in plaats van om kwaliteit

Als jouw rapportages nog steeds alleen maar gaan om bereik, oplages en aantal bezoekers, is influencer marketing niet voor jou weggelegd. Als we puur kijken naar bereik valt op dat nieuwssites als nu.nl qua bezoekersaantallen nog steeds hoger scoren dan lifestyle blogs. Dat komt omdat influencers vaak een gerichte doelgroep aanspreken, die zijn natuurlijk vele malen kleiner dan een nu.nl, maar wel vele malen specifieker. Dus sluit de doelgroep van die ene influencer aan op jouw doelgroep, dan bereik je wel direct 100% jouw doelgroep.

 

3. Jouw branche is niet interessant voor influencers

Hoewel er over bijna alles wel een blog bestaat, kun je influencer marketing lang niet voor elke branche inzetten. De meest populaire influencers posten over mode, food, reizen, (interieur)design en sport. Influencers spreken vrijwel altijd de consumenten aan, uitzonderingen daargelaten. Dus nee, voor jouw b-2-b campagne is influencer marketing niet geschikt.

 

4. Je bent bang om jezelf bloot te geven

Het draait bij influencers om de content. Alles wat zij plaatsen moet relevant zijn voor hun doelgroep, anders zijn ze niet succesvol. Commerciële reclameboodschappen zijn ook eigenlijk not done. Dus wees voorbereid om je achtergrondverhaal te delen en sta open voor een eerlijke en oprechte review van jouw product of dienst.