01 dec 2020
Marketing trends 2021

Alles op een rijtje, dé marketingtrends van 2021

Ieder jaar zijn er nieuwe trends die in ons vakgebied verschijnen. Denk aan de opkomst van influencermarketing en de stijgende relevantie van sociale media. Ooit begonnen als trend en ondertussen niet meer weg te denken. Ieder jaar worden er weer nieuwe trends voorspeld, dus hierbij een kort overzichtje met de leukste trends op het gebied van content voor 2021!

 

Voice search

Steeds meer mensen kiezen ervoor om even snel een vraag te stellen aan Siri, Alexa of Google. Voice search is een makkelijke manier om snel informatie te krijgen zonder risico op vergeten, heel handig als je heel druk bent. Even boodschappen bestellen, het weer en de files checken en de agenda doornemen, zonder dat je er zelf extra handelingen voor hoeft te doen. Ideaal! Dit brengt voor ons vak wel wat meer uitdaging met zich mee. We praten op een andere manier dan we schrijven, zo zijn mensen vaak uitgebreider in plaats van kort en krachtig. Zo zoekt met via Google op “weer Frankrijk”, maar zou iemand een spraak gestuurde zoekopdracht doen als volgt: “Hoe is het weer in Frankrijk”. Dit zorgt ervoor dat we op zoek moeten naar de perfecte keywords om toch online gevonden te kunnen worden.

 

Podcasts

We weten het, we worden overspoeld met podcasts over van alles. Dieren, true crime (persoonlijke favoriet) en mindfulness, overal is wel een podcast voor. Ze worden opgezet door influencers, marktleiders, goeroes en de gewone man. En juist daarom is de podcast als middel zo leuk! Er zit voor iedereen wel een podcast tussen en daarom zijn ze enorm populair. Dus heb je een leuk idee? Schuw dan niet om er een podcast over te maken. Doe aan storytelling, nodig gasten uit of spreek over je passie. Let wel op het stemgebruik, schreeuw niet en probeer niet té monotoon te klinken (het moet voor de editor en luisteraar ook leuk zijn natuurlijk).

 

Livestreams

Die zijn toch alleen leuk voor gamende pubers? Nee! Livestreams zijn juist heel erg divers en een leuke manier om met je volgers in contact te komen. Zo zijn er bijvoorbeeld livestreams van concerten, rechtzaken en wedstrijden, maar ook live gaan op Instagram is erg populair. Hier worden onder andere gesprekken gevoerd over maatschappelijke issues zoals de klimaatcrisis en de BlackLivesMatter-movement, maar ook vrienden die met elkaar in gesprek zijn, celebrities die hun nieuwe huis laten zien of influencers die hun roadtrip delen met hun volgers. Er zijn heel veel mogelijkheden en daarom is het heel interessant om in te zetten.

 

Dit is slechts een hele kleine greep uit de trends voor komend jaar, maar voor ons zijn dit de leukste en meest interessante trends. Als HIP bureau volgen wij natuurlijk de trends en veranderingen op de voet, dus een vervolg zit er zeker nog aan te komen. Welke trends hebben jullie al gespot?