05 feb 2018

Dichterbij de doelgroep

Het feit dat mensen als Enzo Knol en Anna Nooshin zelfs in de top 20 van De Media 100 staan, zegt heel veel. Influencers zijn in opmars en langzaamaan niet meer weg te denken. Maar hoe doen die mensen dat toch?

 

Verkeerd beeld

Het beeld van de influencer is bij sommige personen niet helemaal juist. Het idee van een pubermeisje of -jongen die met zichzelf te filmen achter een webcam populair is geworden, daardoor nu kapsones heeft en er bakken vol met geld mee verdient. Dat is niet correct. Echte influencers zijn mensen die erg hard moeten werken om constant goede online content te produceren. Bij het minste verlies van kwaliteit of connectie met hun doelgroep verliezen zij volgers. Wat dan feitelijk gezien weer betekent dat de influencer minder waard wordt. Zo ontmoette ik een tijdje geleden het duo ‘Cosmoscouple’. Zij vertelde dat hun band met de doelgroep heel close is. Zelfs zo hecht dat zij volgers bij naam kennen, bij sommige over de vloer komen en een enkele  soms uit de brand helpen.

De meeste influencers doen wat zij doen dan ook vaak niet voor geld of gratis spullen, maar simpelweg vanuit een passie of behoefte om zich te uiten. Dat is dan ook precies de reden waarom er veel verschillende niche influencers zijn.

 

Niche influencers

Stel, er is iemand die passie heeft voor vingerhoedjes. Daarom begint diegene een Instagramaccount plus een blog en daar plaatst hij of zij foto’s van een verzameling op. Mensen met diezelfde interesse zoeken op internet naar ‘vingerhoedjes’ en volgen, mits er goede content is, de blog en het account. Hoe meer volgers, hoe meer mensen er bereikt worden met de content die wordt geplaatst. Oftewel hoe groter de kans is dat je ‘influence’ hebt. Echter laten steeds meer studies de laatste tijd zien dat juist de micro-influencers (tot 10k volgers) de meeste influence hebben.

 

Betere aansluiting

Bij veel commerciële en non-commerciële bedrijven gaat het om het bouwen van een relatie met de consument of potentiële afnemer. Dat gebeurt het best door conversatie. Dat is voor influencers precies hetzelfde. Ook zij kunnen door te luisteren naar hun volgers en het gesprek aan te gaan, content maken die beter aansluit bij de doelgroep. Daardoor neemt hun populariteit toe. Oftewel engagement/conversatie zorgt voor personalisatie, wat weer zorgt voor populariteit.

 

Hulpmiddel

Een tool die helpt bij de engagement, is de ‘poll-tool’ op Instagram. Tegenwoordig kun je in de story-functie een vraag stellen, daar twee antwoorden aan toevoegen en daar kunnen je volgers eenmalig opstemmen. Aan het eind van de dag heb je du s een behoorlijk accurate percentage van wat je doelgroep vind, op een hele gemakkelijke manier. Geen enquêtes, geen interview, maar gewoon een simpele ‘Insta-story’.

Leren van het proces

Het is dus niet zo gek dat influencers alsmaar groter worden. Ze staan in direct contact met hun audience. In plaats van de zogenoemde pubermeisjes en -jongens te verafschuwen, zouden we veel van hun proces kunnen leren. Beter luisteren naar je doelgroep, dichterbij jezelf of in je specialisatie blijven en zorgen dat je altijd actueel bent.

Meer weten over influencers of influencer marketing? Neem gerust contact met ons op!