30 aug 2017

5 onmisbare social media tips voor de horecabranche

Social media, een van de redenen dat wij mensen bijna 24 uur per dag online zijn. Bijna iedereen heeft wel een account op een online platform, zelfs bedrijven en evenementen posten berichten om nieuwe fans en enthousiastelingen te bereiken. Niet zo gek dus, dat er veel tips en tricks voor social media te vinden zijn op websites als Frankwatching. Maar waar zijn de tips voor horeca-ondernemers? Wij zetten de meest onmisbare speciaal voor jou op een rij!

 

1. Goed beeldgebruik

Je zit op social media met een reden. De mensen die jij in je horecaonderneming wilt hebben zijn hier zeer waarschijnlijk te vinden. Die trek je niet door alleen maar te vertellen dat je het waard bent. Door mooie beelden van jouw producten en interieur te delen, laat je zien waarom mensen naar jou toe moeten komen. Plaats dus altijd een aantrekkelijke foto, video of een ander soort beeld bij de tekst. Let op, gebruik wel altijd liggend beeld!

 

2. Lekker taggen

Op Instagram is het heel gemakkelijk om tijdens het plaatsen van een foto, je locatie te taggen. Klinkt misschien te simpel, maar het werkt! Het is dan voor iedereen meteen duidelijk waar jouw onderneming zich bevindt. Het is ook erg effectief om op Facebook en Instagram je volgers te vragen iemand of zichzelf te taggen. Met wie ze graag naar jouw plek willen komen, bijvoorbeeld.

 

3. #Hashtags

Claim je eigen hashtag voor op Instagram. Heb je een restaurant in Rotterdam dat Pietje heet? Maak dan bijvoorbeeld gebruik van #pietjerotterdam. Dat is een handige manier om jouw foto’s en die van je bezoekers op één plek terug te vinden. Gebruik ook minimaal 10 relevante en populaire hashtags. Restaurant Pietje uit Rotterdam gebruikt bijvoorbeeld #pietjerotterdam #010 #rotterdamhotspot #instafood #foodporn #lekkergenieten.

 

4. Reageer eens

Juist, reageer op de comments onder je post. Het heet niet voor niets ‘sociale’ media. Wees sociaal, niet alleen maar zenden dus! Bedank iemand als hij of zij reageert op een post of een review geeft of geef een reactie wanneer iemand langs is geweest en een foto van jouw zaak plaatst. Dat zorgt voor interactie en het laat ook zien dat je je volgers waardeert.

 

5. Wees af en toe spontaan

Mooie foto’s van al je gerechten, drankjes of andere producten op Instagram en Facebook zijn ontzettend goed. Maar ga ook af en toe eens live op Facebook. Of plaats eens een story van een gezellige ochtend, middag of avond in je locatie. Het is een kleine moeite en het laat je volgers wat meer sfeer proeven. Spontaniteit is transparantie en dat is erg belangrijk voor een goed imago.

 

Heb je interesse in meer tips? Wij helpen je graag, dus twijfel niet en neem contact met ons op!